kalapresence.hr Monogram

Kako je Googleov MUM Update promijenio SEO industriju

Vrijeme čitanja: 8 minuta
Osoba koja tipka na prijenosnom računalu s riječima mlm update.

Način na koji dolazimo do informacija uvijek je bio usko povezan s marketingom. Ako ste trebali određenu uslugu ili ako ste htjeli kupiti određeni proizvod a niste znali kako ih pronaći, morali ste posegnuti za telefonskim imenikom, žutim oglasnikom ili nazvati broj informacija. Trebali ste utrošiti vlastito vrijeme u potragu, i nadati se da ćete doći do traženih informacija.

To je bilo prije nekoliko desetljeća, a danas živimo u filmu znatno bržeg tempa, gdje smo gotovo sve sfere svakodnevnog života i poslovanja prebacili u digitalno okruženje. Stalno smo online, umreženi, a informacije želimo odmah, bez čekanja. Marketing je digitalan, a reklamne kampanje su duboko utkane u web i društvene mreže, i prate nas na svakom koraku naših online aktivnosti.

Ako želite online vidljivost, morate koristiti SEO

Optimizacija sadržaja za online tražilice – SEO, definira način na koji postavljamo pitanja i dolazimo do odgovora. Ključne riječi – pojmovi koje vežemo uz tvrtke i njihove proizvode – funkcioniraju kao putokaz prema proizvodima i uslugama koje tražimo. Cilj svake tvrtke je što bolja online vidljivost, i što više rangiranje prema ključnim riječima na online tražilicama.

Većina korisnika Google-a provjerit će samo prvih nekoliko rezultata svojeg upita. Njih 70% kliknut će na prva tri linka, možda pet. Manje od 1% korisnika će provjeriti rezultate dalje od prve stranice. Dakle, za uspješno poslovanje potreban je učinkovit SEO!

Google je glavni igrač, i njegovi algoritmi pišu pravila

Google je najjača online tražilice današnjice, koja drži 90% ovog tržišta. Algoritmi prema kojima radi oblikuju način na koji dolazimo do odgovora u tražilicama, ali i način na koji postavljamo pitanja, odnosno, način na koji Google procesira ta pitanja. Google želi što bolje razumjeti svoje korisnike, i zato koristi AI tehnologiju za svoj search engine, kako bi što preciznije shvatio naše upite.

Jer, ono što mi upišemo u Google kao pitanje ne mora nužno biti ono što mi mislimo. Upravo je to ono što Google preko svojih algoritama želi bolje razumjeti: na što točno mislimo kad upišemo određeni pojam, koji su povezani pojmovi i u kojem bi se smjeru naša pretraga mogla nastaviti. Intuitivne osobine algoritma nije lako precizirati, i to je nešto čemu Google posvećuje jako, jako puno vremena.

Algoritmi se konstantno usavršavaju. Svaki put kada Google implementira update svojih algoritama, mijenjaju se rangiranja web stranica u rezultatima tražilice. To znači da se mijenjaju pravila SEO optimizacije, i potrebno je mijenjati SEO prakse. Google koristi preko 200 različitih faktora koji definiraju kako će web stranice biti rangirane prema ključnim riječima koje unosimo u tražilicu.

Prije nego krenemo na MUM, moramo objasniti BERT

Update algoritama Googlea već je godinama od presudne važnosti za naše online navike, način na koji navigiramo internetom, i nečiju online vidljivost. 2015. godine, Google je implementirao algoritam Hummingbird koji je išao korak dalje od onoga na što su tražilice do tada bile naviknute.

Naime, za Hummingbird nije bilo bitno samo da ključne riječi koje smo upisali u tražilicu odgovaraju rezultatima koje smo dobili. Hummingbird je htio shvatiti naše namjere, dakle, na što točno mislimo kad upišemo određeni pojam.

Google nije stao na ovome. 2019. godine Google je uveo BERT – Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Ovaj algoritam dizajniran je s ciljem da bolje interpretira određene jezične konstrukcije kako bi preciznije shvatio kontekst u kojem se određeni upit postavlja u tražilicu.

BERT nije uveo nova pravila preko noći. Kroz korištenje, postepeno je imao velik utjecaj na online sadržaj, prije svega zbog činjenice da je BERT fokus stavio na sadržaj napisan za korisnike, a ne sadržaj napisan za online tražilice.

Ubrzajmo film do svibnja 2021. godine, kada je Google predstavio MUM.

MUM je najvažniji Googleov update ikada

Već je u najavi Google objasnio koliko je MUM snažan algoritam – 1000 puta jači nego BERT, baziran na T5 text-to-text frameworku. MUM ima isti cilj kao BERT, a to je da želi što bolje interpretirati namjere korisnika kad traže određeni pojam kako bi im dostavili što preciznije rezultate. Ali, MUM imam puno jači doseg. Kako?

Google se uvijek fokusirao primarno na rezultate na engleskom jeziku. MUM je drugačiji. Ovaj algoritam koristi AI koji pomaže korisnicima da dođu do točnih rezultata online pretrage preko više jezika, i preko svih vrsta medija. Dakle, rezultati koje MUM dostavlja su sveobuhvatni, jer nisu ograničeni samo na jezik koji koristite u pretraživanju, niti su ograničeni samo na tekst, uključuju video, zvuk, i fotografije.

Ovakvim pristupom eliminira se potreba za nekoliko uzastopnih pretraga, jer MUM već iz vašeg prvog upita može interpretirati kontekst unutar kojega tražite određeni pojam. Nema razloga za ponavljanjem pretrage s više ključnih riječi, jer MUM može predvidjeti koje povezane pojmove namjeravate dalje tražiti, i rezultate vam odmah dostavlja. Njegov AI sustav imitira načine na koji osoba može tumačiti pitanja koja unosi u tražilicu.

Koje su glavne značajke MUM-a?

MUM ima nekoliko karakteristika koje ga čine najnaprednijim Google-ovim algoritmom do sada. Njegov glavni cilj jest da u potpunosti shvati što zapravo želite reći, te koje sve povezane pojmove i teme namjeravate tražiti.

Stvari koje trebate znati: Korisnicima će se u rezultatima pretrage prikazivati pojmovi koji su logično povezani s njihovim upitom. Primjerice, ako tražite pojam “najbolji mamci za plavu ribu”, MUM će vam u rezultatima prikazati povezane upite poput “recepti za plavu ribu” ili “ribolov na Jadranu”.

Zumiranje tema: Ova opcija korisnicima nudi mogućnost da prošire ili preciziraju pretragu. na primjer, ako tražite “najbolje tenisice”, MUM će vam ponuditi opciju da svoju pretragu specificirate samo na rezultate u blizini vaše lokacije, ili da odredite koju vrstu tenisica trebate.

Vizualno pretraživanje: MUM nudi veći broj slika u rezultatima pretrage. Također nudi i veći broj videa. Ovo je osobito istaknuto kod upita za koje Google intuitivno nudi slika, kao što je slučaj kod upita koji ovise o lokaciji, poput “najljepše planinarske staze Gorskog kotara”.

Multimodalno obrađivanje informacija: MUM (za razliku od BERT-a) ima opsežno shvaćanje informacija koje crpi iz različitih medijskih formata, što znači da informacije crpi iz više različitih vrsta izvora.

Višejezičnost: MUM je algoritam koji nije fokusiran samo na engleski jezik. U svojim pretraživanjima, korisiti čak 75 svjetskih jezika, što znači da rezultaati nisu ograničeni samo na jezik koji ste koristili pri upisivanju traženog pojma.

Što ovo znači za online sadržaj, i SEO?

Za MUM, najvažnija je namjera korisnika, jer ovaj algoritam za glavni cilj ima shvaćanje razloga koji stoje iza svakog pojedinog upita. MUM želi znati zašto nešto tražite, koja je vaša motivacija, te u kako će izgledati vaših idućih nekoliko koraka nakon što upišete određeni pojam u tražilicu.

Za online sadržaj, content production i SEO ovo znači da će produkcija sadržaja biti više orijentirana na pravilno tumačenje motivacije korisnika, umjesto da bude fokusirana na implementiranje što više ključnih riječi u tekst. Jer, do sada, ključne riječi su bile sve. Umjesto da ključnim riječima u tekstu ciljamo na određenu frazu, sada na sadržaj možemo gledati kao na mrežu koja mora obuhvaćati ne samo ključne riječi i pojmove, već i povezane termine i teme.

U digitalnom marketingu, ovo će značiti više psihološkog pristupa u produkciji sadržaja, i fokus na što preciznije razumijevanje potreba korisnika, te što bolju informiranost o njihovim online navikama. Dakle, važnije je identificirati namjeru i motivaciju korisnika nego definirati ključne riječi za online pretragu.

Kako izgleda budućnost?

Slično kao BERT, MUM neće donijeti instant promjene. Ali, kroz korištenje i postepenu prilagodbu sadržaja osobinama ovog algoritma, MUM će uvesti drugačiji pristup produkciji sadržaja i prilagodbi tog sadržaja SEO parametrima. Jer, sada će pisani sadržaj biti produciran s glavnim fokusom na korisnika i njegove navike. Ok, kvalitetno produciran sadržaj uvijek je bio fokusiran na korisnika, ali ovo će postati važnije nego ikada.

Dugoročnim korištenjem, MUM će nam bolje objasniti navike publike, pružat će nam više informacija o tome što ljudi traže i načine na koje traže pojmove, precizno će nam tumačiti koji pojmovi i teme su povezani, te će nam ukazati koje su informacije lakše, a koje teže dostupne.

Ovo će biti zanimljivo, zabavno, i jako korisno putovanje. Spremite se!

O autorima

Mi smo digitalna agencija koju pokreće tim mladih, ali iskusnih stručnjaka. Zajedno smo rasli, širili se, gradili i nadograđivali svoje usluge, usavršavali se i, za svoje klijente – dominirali. Dominacija je riječ koja se provlači kroz cijelo naše poslovanje i kroz rad kojeg obavljamo za klijente, a na kraju krajeva, dominacija je ono što obećavamo i sebi i njima. Ali za nas to nije samo obična riječ, nešto što govorimo da zvučimo opasno. U Kali Presence je to poput lajtmotiva koji nam je u isto vrijeme pokretač i motivator, ali i krajnji cilj svakog projekta.

Naši radovi.  Istražite kolekciju projekata u kojima smo pomogli našim klijentima da postignu željene rezultate.

Pretplatite se na Newsletter.

Budite u toku s novostima.