kalapresence.hr Monogram

Velika Googleova ažuriranja: Što se skriva iza promjena u rezultatima pretraživanja?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Vrijeme čitanja: 13 minuta

Googleova ažuriranja ili Google Updates označavaju izmjene algoritama i filtera, osvježavanje podataka i druge promjene u značajkama danas najpopularnije tražilice. Njihov glavni cilj je zapravo poboljšanje kvalitete i relevantnosti rezultata pretraživanja za korisnike, kao i cjelokupnog korisničkog iskustva.

Google svake godine provede čak nekoliko tisuća ažuriranja. Samo u 2020. godini bilo ih je 4500, dok se deset godina ranije provodilo tek jedno ažuriranje dnevno! Većina njih događa se neopaženo i ne najavljuju se, a najzanimljivija i najvažnija su ona veća koja značajnije utječu na pozicije web stranica u rezultatima pretraživanja. 

U nastavku vam donosimo pregled tih velikih Googleovih ažuriranja kako biste dobili uvid u neprestani rast tražilice, ali i znanje kako (p)ostati vidljivi online korisnicima s obzirom na konstantne promjene koje se događaju.

 

🐼 Panda, veljača 2011.

Iako će mnogi pomisliti i zasigurno su pomislili da naziv ovog ažuriranja dolazi od životinje, on je ipak inspiriran osobom. Navneet Panda jedan je od Googleovih inženjera koji je razvio tehnologiju koja je Googleu omogućila stvaranje i implementaciju ovog algoritma.

Svrha ažuriranja Panda bila je sniziti pozicije web stranica niske kvalitete u rezultatima pretraživanja, odnosno stranica koje ne nude kvalitetan i relevantan sadržaj, a uz to i nagraditi web stranice više kvalitete boljim pozicioniranjem. Panda se bazirala na 23 pitanja od kojih su neka:

  • Vjerujete li informacijama u ovom članku?
  • Ima li ovaj članak pretjeranu količinu reklama koje odvraćaju pozornost od glavnog sadržaja?
  • Smatra li se web stranica autoritetom za teme kojima se bavi?

 

Tako su kažnjene web stranice s vrlo malo relevantnih i nekvalitetnih tekstova koji sadrže svega nekoliko rečenica, stranice sa sadržajem koji ne nudi vrijednost korisnicima, kao i one koje nisu sadržavale jedinstven sadržaj, već su imale veliku količinu sadržaja kopiranog s drugih web stranica.

Pandu se također nazivalo i Farmer jer se ažuriranjem algoritama željelo okončati tzv. „content farm“ model. Ovo se odnosilo na tadašnju praksu web stranica da stvaraju mnoštvo sadržaja upitne kvalitete i dnevno objavljuju na stotine ili tisuće članaka i drugih vrsta sadržaja u svrhu što boljeg pozicioniranja te ostvarivanja zarade od oglašavanja.

 

🏺 Venice, veljača 2012.

Godinu dana kasnije, Google pozornost počinje pridavati lokalnom pretraživanju. Ažuriranje Venice uključivalo je 40 promjena u algoritmima, a cilj mu je bio omogućiti korisnicima relevantnije rezultate s obzirom na njihovu lokaciju, odnosno učestalije im prikazivati rezultate (proizvode i usluge) koji su im geografski blizu. Bitnije promjene uključivale su:

  • Veći opseg i ponudu povezanih pretraga
  • Točnije otkrivanje službenih stranica
  • Poboljšanja sinonima za strane jezike
  • Svježije slike
  • Poboljšanja pretraživanja vezanih za putovanja
  • Poboljšanje pozicija za lokalne rezultate pretraživanja
  • Promjene u evaluaciji poveznica na web stranici

 

S ovim promjenama otvorila su se vrata manjim tvrtkama za bolje pozicioniranje na tražilici s obzirom na njihovu lokaciju, te se napravio preokret u online svijetu gdje su uglavnom velike tvrtke s velikim budžetima držale monopol nad najvišim pozicijama na Googleu.

 

🐧 Penguin, travanj 2012.

Za razliku od Pande, ovo je ažuriranje ipak dobilo naziv po životinji i uvelike je promijenilo SEO optimizaciju. Google se ažuriranjem Penguin okomio na tzv. spamdexing, odnosno spam ili black hat taktiku pretrpavanja web stranice ključnim riječima ili poveznicama, upotrebe nevidljivog teksta i kopiranja sadržaja zaštićenog autorskim pravima s kvalitetnih web stranica, a sve s ciljem postizanja što viših pozicija na Googleu.

Jedan od glavnih ciljeva Penguina bio je i spriječiti svojevrsnu manipulaciju link buildingom. Naime, prije ovog ažuriranja, Google je kao faktor za pozicioniranje web stranica uzimao u obzir broj poveznica koji se nalazi na samom webu. To je dovelo do toga da su web stranice bile pretrpane spam poveznicama koje nisu bile relevantne niti legitimne.

No s ažuriranjem Penguin, Google napokon počinje uzimati u obzir i prirodu tih poveznica, odnosno počinje ocjenjivati njihovu kvalitetu i relevantnost, te tako faktor pozicioniranja prestaje biti isključivo broj poveznica. One web stranice koje sadržavaju prirodne i relevantne poveznice sada ostvaruju bolje pozicije. 

Google danas procjenjuje web stranice u stvarnom vremenu i prilagođava pozicije na temelju spam signala pa se odmah može vidjeti pomaže li određena poveznica vašoj web stranici ili ne.

 

🏴️ Pirate, kolovoz 2012.

Uvođenjem ažuriranja simboličnog naziva Pirate kažnjavaju se web stranice koje krše autorska prava i nude piratski sadržaj. Ovo ažuriranje utjecalo je i utječe na sve web stranice koje su prijavljene za kršenje autorskih prava prema tzv. Digital Millennium Copyright Act DMCA (Zakon o zaštiti autorskih prava u digitalnom tisućljeću), kojih je u 2013. bilo više od 224 milijuna!

Primjerice, ako bi netko pretraživao „[ime filma] free download“ prije ažuriranja Pirate, web stranice koje bi ilegalno nudile željeni film bile su pozicionirane poprilično visoko. Nakon ažuriranja, Google je degradirao takve web stranice kontroliranjem načina prikaza rezultata.

 

🐦 Hummingbird, kolovoz 2013.

Ažuriranje Hummingbird bilo je jedno od najznačajnijih i najvećih Googleovih ažuriranja koje je gotovo iz temelja promijenilo pretraživanje, odnosno algoritme pretraživanja. Uvodi se koncept semantike, odnosno značenja ključnih riječi s obzirom na njihov kontekst i namjeru pretraživanja (search intent). 

Drugim riječima, fokus se prebacuje na tzv. „konverzacijsko pretraživanje“, odnosno bolje razumijevanje cijelog upita pretraživanja. Primjerice, kada se postavi upit poput „gdje je najbliža autopraonica“, tražilica više ne gleda samo pojedinačne ključne riječi, već se fokusira na cijelo značenje upita i njegovu namjeru te ga tada pokušava dešifrirati.

Razumijevanje namjere cijelog upita postalo je sofisticiranije te korisniku sada omogućuje još relevantniji rezultat, a web stranice s prirodnijim jezikom u svom sadržaju počinju se nagrađivati boljim pozicijama. Ovime je Google postavio i temelje za pretraživanje glasom (voice search) koje se do danas već poprilično razvilo i postalo učestalo među korisnicima.

 

🕊️ Pigeon, srpanj 2014.

Ažuriranje Pigeon uvelo je veliku promjenu u SEO optimizaciju jer je uvelike promijenilo način pozicioniranja lokalnih tvrtki. Cilj mu je bio korisnicima ponuditi najrelevantnije i najkorisnije lokalne rezultate pretraživanja kroz bolje pozicioniranje web stranica lokalnih tvrtki koje imaju snažnu organsku prisutnost. U praksi to znači da će tvrtka biti na višem položaju na tražilici i prije će se prikazati na Google kartama što joj je korisnik geografski bliže.

Ovo je ažuriranje također ujednačilo izgled i funkcionalnosti rezultata pretraživanja na Google tražilici i Google kartama, broj prikazanih rezultata u tzv. Google Local Packu (tvrtke koje se pojave na vrhu rezultata pretrage zajedno s kartom) smanjio se na tri, a korisnici mogu doći do željenih informacija u manje koraka.

 

🌐 HTTPS/SSL, kolovoz 2014.

Ovim ažuriranjem, sigurniji HTTPS/SSL protokol na web stranicama postao je faktor za pozicioniranje. Od web stranica očekivalo se da prijeđu s HTTP na HTTPS protokol za bolju zaštitu internetske veze i osjetljivih podataka koji se šalju između dvaju sustava (npr. web trgovina i web preglednik).

Za Google je ovo bio velik iskorak prema povećanju sigurnosti pri korištenju web stranica i interneta općenito. Kako je sve više stranica počelo prihvaćati HTTPS protokol, tako je i Google lošijim pozicioniranjem HTTP webova počeo poticati vlasnike tih web stranica na prelazak na sigurnije veze prilikom pristupa web stranici, odnosno na HTTPS koji se oslanja na sigurni SSL protokol (Secure Sockets Layer).

 

📱 Mobilegeddon, travanj 2015.

Sa sve više mobitela u svijetu i sve više pretraga putem mobitela, Google se 2015. odlučio dati prednost onim web stranicama koje su optimizirane za mobilne uređaje. Tako je simbolično uzrokovao tzv. Mobilegeddon, a naveo je i tri glavne stavke na koje će ažuriranje utjecati:

  • Utječe samo na pretraživanja na mobilnim uređajima
  • Utječe na rezultate na svim jezicima
  • Ne primjenjuje se na cijelu web stranicu, već na njezine podstranice

 

Ovo je bilo i najizravnije ažuriranje dotad jer je Google uz ažuriranje naveo i što se točno smatra „mobile-friendly“ web stranicom, odnosno što će se uzimati u obzir pri pozicioniranju.

 

🧠 RankBrain, listopad 2015.

Za ažuriranje RankBrain vjeruje se da je izašlo u proljeće 2015., iako je službeno potvrđeno tek u jesen. RankBrain se odnosi na svojevrsni sustav strojnog učenja pomoću kojeg Google može bolje razumjeti namjeru i značenje korisnikova upita te tako dati bolje i relevantnije rezultate. U početku se ovakav sustav koristio za upite pretraživanja s kojima se Google dotad nije susreo, što je bilo otprilike 15 % svih upita, no vrlo brzo se proširio i počeo koristiti za sva pretraživanja na Googleu.

Fokus je stavljen na:

  • Raščlanjivanje dvosmislenih ili loše sročenih upita (npr. Novigrad Hrvatska: jedan se nalazi u Istri, drugi u Dalmaciji, treći na Dobri i četvrti u Podravini)
  • Upite razgovornog stila, tj. kolokvijalizme (npr. vešmašina)
  • Glasovno pretraživanje

 

RankBrain je zapravo vrsta umjetne inteligencije (AI) koja samostalno popravlja i dotjeruje algoritam te pokušava imitirati shvaćanje upita na način kako bi ga shvatio čovjek. Drugim riječima, prikazuje rezultate pretraživanja za koje misli da odgovaraju korisnikovom upitu imajući u vidu namjeru upita. Bolja pozicija dat će se onoj web stranici koja se svidi korisnicima, iza čega stoje kompleksni procesi za shvaćanje je li korisnik zadovoljan ili ne.

 

📍 Possum, rujan 2016.

Possum je još jedno ažuriranje Googleova algoritma čiji je cilj bio poboljšanje lokalnih pretraživanja i pozicija lokalnih tvrtki, osobito u tzv. Local Packu gdje se pojavljuju top tri tvrtke. Uveo je određene filtre pomoću kojih odlučuje kada će se i za koji upit pojaviti određene tvrtke, što znači da postoji vjerojatnost da se tvrtke neće uvijek pojaviti za isto pretraživanje.

Promjene koje su uvedene omogućile su bolje pozicioniranje tvrtki koje službeno pripadaju određenom gradu, no nalaze se izvan Googleovih poimanja granica grada, uvedeni su filtri za adresu i tip poslovanja, a rezultati pretraživanja više se razlikuju kada se naprave manje varijacije ključnih riječi.

Važno je za napomenuti da iako su promjene dokumentirane, Google zapravo nikad nije službeno potvrdio ovo ažuriranje, ostavljajući SEO stručnjacima da sami donose zaključke o ciljevima i konkretnim učincima Possuma.

 

💨 (Mobile) Speed, srpanj 2018.

Google nastavlja inzistirati na poboljšanju korisničkog iskustva na mobilnim uređajima. Još 2010. godine uveo je brzinu učitavanja web stranice kao faktor pozicioniranja, no to je vrijedilo samo za desktop verzije web stranica. Sada taj isti faktor uvodi za učitavanje web stranice na mobitelima ažuriranjem nazvanim Mobile Speed.

Web stranice koje se sporo učitavaju na mobilnim uređajima tako počinju gubiti na pozicijama jer se prednost daje web stranicama koje se učitavaju brže. Googleu je u interesu korisnicima omogućiti najbolje korisničko iskustvo, pogotovo kada oko polovice mobilnih korisnika napušta stranicu koja se učitava duže od tri sekunde.

 

️ Medic, kolovoz 2018.

Glavni cilj ažuriranja Medic bio je prepoznati i bolje pozicionirati web stranice s autoritetom i kredibilitetom kako bi se korisnicima u rezultatima pretraživanja ponudio kvalitetan i stručan sadržaj. 

Samo ime ažuriranja skrojeno je kada su mahom web stranice iz sfere zdravstva i medicine primijetile promjene u svojim pozicijama na Googleu. Uz njih, najviše su pogođene bile web stranice s financijskim i pravnim informacijama, te sve ostale stranice koje potencijalno imaju utjecaj na zdravlje, sreću i dobrobit korisnika.

Kako bi se oporavile od ažuriranja ili zadržale dobre pozicije, web stranice tada su morale napraviti reviziju sadržaja kako ponuđenim informacijama ne bi ugrožavale ničiju sigurnost. Također su morale ukloniti nerelevantan i neprovjeren sadržaj, prikupiti više pozitivnih recenzija na različitim servisima i platformama, kao i kvalitetnih poveznica na web s autoritativnih i provjerenih web stranica.

 

🈺 BERT, listopad 2019.

BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) je jedno od najvećih ažuriranja koje je Google proveo, a utjecalo je na svaki deseti upit na tražilici. Cilj BERT-a bio je poboljšati razumijevanje složenih upita pretraživanja i tako prikazati rezultate relevantnije za te upite.

A sam BERT je zapravo tzv. transformator, vrsta nove tehnologije koju je Google počeo koristiti za bolje razumijevanje upita, a koja se temelji na modelu obrade prirodnog jezika (NLP). To je model koji obrađuje riječi u odnosu na sve ostale riječi u rečenici, odnosno u upitu, a ne jednu po jednu. Ažuriranje BERT tako razmatra cijeli kontekst duljih, konverzacijskih i prirodnijih upita kako bi se što bolje analizirala i razumjela namjera koju je korisnik imao prilikom unosa.

Ovo se ažuriranje za prosječnog korisnika najbolje moglo osjetiti na kvaliteti Google Prevoditelja.

 

📄 Page Experience, lipanj-kolovoz 2021.

S ažuriranjem naziva Page Experience, Google je u ljetnim mjesecima 2021. postepeno počeo uvoditi nove faktore za pozicioniranje koji se temelje na korisničkom iskustvu posjetitelja na web stranici. Oni su okupljeni pod nazivom Core Web Vitals, a odnose se na metrike kao što su interaktivnost, brzo učitavanje i vizualna stabilnost web stranica. One stranice koje ne pružaju optimalno korisničko iskustvo, odnosno koje ne zadovolje nove Googleove kriterije, lošije će se pozicionirati u rezultatima pretraživanja.

A kako bi se sve Core Web Vitals metrike lakše mjerile i pratile, Google je inkorporirao i nove mogućnosti njihova mjerenja u mnoge već postojeće alate, kao što su Search Console, PageSpeed Insights i sl.

 

Pitate se kako vaša tvrtka može uspjeti uz sve ove promjene?

Ovo su, naravno, bila samo neka od najvećih Googleovih ažuriranja tijekom godina. Kad bismo pisali baš o svim npr. svih 4500 koliko ih je bilo 2020. morali bismo pokrenuti agenciju isključivo za pisanje članaka o njima. 😄

U svakom slučaju, sva nova ažuriranja usmjerena su prema poboljšanju korisničkog iskustva, lakšem pronalasku željenih informacija i povećanju kvalitetnog sadržaja, ali i na uklanjanje ili niže pozicioniranje webova s nekvalitetnim sadržajem i lošim korisničkim iskustvom. 

Kako vaš web ne bi bio u potonjoj skupini, potrebno je kontinuirano pratiti ažuriranja, novosti i promjene iz industrije te im se prilagođavati. A zato vam je pak potreban iskusan i posvećen tim SEO stručnjaka koji će se pobrinuti da svaki aspekt vaše web stranice i SEO procesa bude u skladu s Googleovim pravilima. 

 

Javite nam se, Kala Presence je tu za vas. Pobrinut ćemo se da ostanete na dobroj strani Googlea!

Naši radovi.  Istražite kolekciju projekata u kojima smo pomogli našim klijentima da postignu željene rezultate.

Pretplatite se na Newsletter.

Budite u toku s novostima.