Digitalne tehnologije uzele su maha, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj. Već dugi niz godina mijenjaju naš način života, naše osobne i poslovne navike, kao i sam način poslovanja.
Uz digitalne tehnologije, prema tome, neizostavan dio poslovanja postaje i digitalni marketing. I dok pojedine grane marketinga polako odumiru, digitalni marketing eksponencijalno raste i doživljava svoju evoluciju.
Zašto? Zato što je internet je postao prvi i najvažniji izvor informacija za potrošače i upravo na njemu pronalaze informacije koje nisu u mogućnosti pronaći nigdje drugdje.
Internet je svakodnevica potrošača, a marketing prati navike potrošača i ide tamo gdje su oni.
No, postavlja se pitanje kakvo je zapravo stanje digitalnog marketinga u Hrvatskoj? Razvija li se on dovoljno brzo i kako stoji u usporedbi s ogromnim i razvijenim američkim tržištem?
Marketinška agencija s dugogodišnjim iskustvom i na hrvatskom i na tržištu SAD-a vam donosi odgovore iz prve ruke!
Površina je zagrebana
Istina je da postoji jako puno agencija koje se fokusiraju na digitalni marketing. I svakim danom sve ih je više. Tvrtke i poslodavci otkrivaju da im se veći dio publike i klijenata nalazi online pa u skladu s time polako, ali sigurno prilagođavaju svoje marketinške napore i ciljeve.
I dok neki od njih tek otkrivaju svijet digitalnog marketinga, drugi su u njega već duboko zašli i iskorištavaju mogućnosti koje im on nudi.
No, kada kažemo “duboko”, koliko je to zapravo duboko? Znači li to da iskorištavaju baš sve što im digitalni svijet može ponuditi?
U usporedbi sa stupnjem razvoja digitalnog marketinga na američkom tržištu – jednom od najvećih i najkompetitivnijih na svijetu – odgovorno možemo reći da NE iskorištavaju. Čak i oni koji već neko vrijeme koriste digitalni marketing, u usporedbi s SAD-om, zapravo su samo zagrebli površinu.
Jer, ruku na srce, digitalni marketing u Hrvatskoj tek je u svojim povojima i većini je on zapravo još uvijek nešto novo. A kako to često biva s novim, drugačijim i neistraženim stvarima, neki i dalje nisu spremni krenuti digitalnim putem – i dalje postoji određena doza zaziranja od njega.
Svijest o važnosti digitalnog marketinga i pomicanja u smjeru korisnika i potrošača još uvijek nije dovoljno razvijena. I dok je velika većina tih potrošača već odavno na internetu, hrvatske tvrtke još ih ne slijede dovoljno brzo i učinkovito.
Odgovornost je upravno na digitalnim agencijama da tvrtkama pokušaju približiti sve prednosti, kao i ključnu važnost digitalnog marketinga za poslovni uspjeh. No ta odgovornost ne zaobilazi niti same tvrtke, jer na njima je da se educiraju i (p)ostanu otvorene za nova, učinkovitija rješenja.
A one tvrtke koje pak idu u korak sa svojom publikom i razvojem tržišta zapravo su tek zagrebale površinu i otkrile tek osnove digitalnog marketinga. No bez daljnjeg idu u dobrom smjeru.
Na američkom tržištu, s druge strane, digitalni marketing prodro je toliko duboko u tržište i postao u tolikoj mjeri kompetitivan da samo oni najbolji i najiskusniji mogu opstati. Samo oni koji su upoznati sa svim digitalnim tehnikama i aspektima te koji neprestano prate njihov razvoj mogu izaći kao pobjednici.
A zašto je to tako i koje su glavne razlike između hrvatskog i američkog tržišta?
Američko tržište puno je skuplje i konkurentnije
Dok se u hrvatskoj tek nekolicina tvrtki odlučuje na oglašavanje putem interneta i digitalnih kanala, u SAD-u je digitalni marketing postao gotovo zlatni standard oglašavanja. U Americi si tvrtke ne postavljaju pitanje koristiti digitalne kanale oglašavanja ili ne, nego čije usluge koristiti i koja agencija je najbolja.
Prema tome, probiti se na vrh i pobijediti konkurenciju je prilično zahtjevan zadatak u SAD-u, dok je u Hrvatskoj situacija potpuno drugačija. Hrvatske tvrtke koje se odluče za digitalni marketing već su u samom startu u prednosti jer im je konkurencija mala, a uz iskusnu digitalnu agenciju, i laka za prestići.
A kako tržište uglavnom funkcionira na temelju ponude i potražnje, ne čudi stoga niti činjenica da je na puno konkurentnijem tržištu i oglašavanje puno skuplje.
To se osobito odnosi na plaćeno oglašavanje putem Facebook Ads-a ili Google Ads-a. Što manje ljudi licitira za prostor za oglašavanje, to su manje cijene.
Uzmimo za primjer jednu nišu koja je poprilično razvijena i konkurentna u SAD-u – dentalnu industriju, odnosno stomatologiju. Jedan stomatolog koji se poželi oglašavati na Google Ads-ima u SAD-u će klik platiti u prosjeku 200-300 kuna, dok će u Hrvatskoj taj isti klik biti svega 5-10 kuna.
Razlike u cijenama su ogromne, a slika su i prilika razlike između ova dva tržišta. Na američkom tržištu potrebno je puno više ulaganja te su ulozi puno veći, no upravo je zato i povrat uloženog prilično velik.
Google provodi stroža pravila na američkom tržištu
Možemo reći da u SAD-u vrijede puno stroža pravila nego u Hrvatskoj kada govorimo o Google-u, optimizaciji webova i link building-u. Tamo je Google puno restriktivniji pa se i puno više pažnje posvećuje tehnikama koje se koriste.
Na hrvatskom se tržištu, s druge strane, ponekad i dalje mogu provući zastarjele tehnike link building-a i optimizacije. Tehnike kakve bi Google na američkom tržištu vrlo brzo registrirao i oštro kaznio.
U SAD-u, Google gotovo na dnevnoj bazi provodi brojna ažuriranja svojih algoritama, te uvodi manje promjene u njima. Tijekom jedne godine tako dogodi se čak nekoliko tisuća većih ili manjih ažuriranja i promjena.
Što to znači za tamošnje marketingaše i tvrtke? Znači da svoje tehnike moraju vrlo brzo prilagođavati ovim promjenama i strogo slijediti Google-ova pravila ako žele zadržati svoje pozicije na tražilici.
Na američkom tržištu o ovim promjenama se naveliko i naširoko govori i raspravlja, a web stranice se redovito prilagođavaju i optimiziraju na temelju njih.
Osim toga, Google zapošljava i prave ljude koji osobno ocjenjuju i analiziraju tamošnje web stranice. Oni se zovu manual raters, a ako pronađu stranicu koja nije u skladu s Google-ovim smjernicama, prijavljuju je te stranica dobiva tzv. manual actions report.
Web se tada miče iz Googleovih rezultata pretrage ili pak pozicija tog weba na Google tražilici značajno opada.
Ovakve kazne na hrvatskom tržištu još uvijek nisu toliko zaživjele što otvara vrata mnogima da nastave koristiti prakse link building-a i optimizacije koje nisu posve legitimne, odnosno koje su prilično zastarjele.
Na hrvatskom tržištu spam i dalje može proći
Naravno, sve dok Google to ne primijeti. Pravila se možda ne provode toliko strogo i učestalo na našem tržištu, no Google ih ipak provodi i kod nas, iako nešto sporije.
No, nastavno na zastarjele tehnike koje se često koriste, činjenica je da one, kao i spam tehnike, i dalje prolaze kod nas. Zapravo, ne samo da prolaze, već se vrlo često koriste pri link building-u i SEO optimizaciji.
Jedna od takvih spam tehnika je keyword stuffing. Ova tehnika odnosi se na prekomjerno umetanje ciljnih ključnih riječi u elemente web stranice kao što su naslov, tekst, URL i meta title. Keyword stuffing je jedna od najčešćih spam tehnika na hrvatskom tržištu, a razlog njenom učestalom korištenju je jednostavno neznanje.
Digitalne agencije nisu dovoljno educirane po pitanju najnovijih trendova i poželjnih tehnika. Navedena spam tehnika nekada se koristila kao sastavni dio SEO optimizacije, ali to je bilo davno i sada je potpuno zastarjela. A osim toga, korištenje te tehnike Google će najčešće i kazniti.
Još jedan primjer spam-a kojeg u svom radu koriste mnoge digitalne agencije, a osobito one koje se bave i web dizajnom, vezan je za izradu backlinova, odnosno poveznica s drugih domena.
Ove agencije izradit će web stranicu za svog klijenta pa u njeno podnožje staviti poveznicu na svoj web uz ciljnu ključnu riječ, primjerice: „Web dizajn / [NAZIV TVRTKE]“.
Ovaj način izrade poveznica smatra se spamom, a na američkom tržištu već odavno ne prolazi, isto kao i keyword stuffing. Google ih smatra lošima, zastarjelima, često ih kažnjava, a svi uspješni i legitimni digitalni marketingaši ih se klone, a cijena izrade web stranice je nemjerljivo veća na tržištu SAD-a.
Idemo li u dobrom smjeru?
Načelno se hrvatsko tržište kreće u dobrom smjeru, no ima još mnogo mjesta za napredak i poboljšanje.
Svijest o važnosti digitalnog marketinga postoji te pomalo i raste, no ono na što se trebamo fokusirati još više jest korištenje legitimnih i dugoročno učinkovitih tehnika.
Digitalni marketing iznimno je promjenjiv, a ključ uspjeha leži upravo u praćenju svih promjena, neprestanom učenju i prilagodbi.
No ono što je osobito značajno i važno za hrvatsko tržište jest izaći iz svojevrsnog mjehurića u kojem živi. Agencije koje nemaju doticaja s drugim, stranim tržištima te koje se ni ne informiraju o njima zapravo nisu ni svjesne koliko ne znaju.
Ne znaju do kojih se razmjera digitalni marketing razvio i kako funkcionira na većim i konkurentnijim tržištima. Ne znaju da su ta tržišta daleko ispred, a da su tehnike koje se i dalje koriste kod nas za njih davna prošlost.
S druge strane, agencije koje posluju i na američkom i na europskom tržištu u zavidnoj su poziciji. One na određeni način vide budućnost i znaju što očekivati i kako se postaviti na europskom, odnosno hrvatskom tržištu. Kako?
Sve promjene u digitalnom marketingu na američkom tržištu, bilo na Google-u ili na Facebooku, u roku od nekoliko mjeseci do godine dana dogodit će se i na europskom tržištu. Što znači da takve agencije imaju više nego dovoljno vremena da prilagode svoje taktike i uvedu potrebne promjene kod europskih klijenata – i nastave uspješno voditi kampanje, glatko i bez trzavica.
Na kraju krajeva, sve agencije koje žele uspjeti i polučiti bolje rezultate pratit će nove trendove i dobre prakse digitalnog marketinga koje se koriste na tržištima poput američkog, prilagođavat će se promjenama, neprestano učiti i sve što je zastarjelo ostaviti iza sebe.
O autorima
Mi smo digitalna agencija koju pokreće tim mladih, ali iskusnih stručnjaka. Zajedno smo rasli, širili se, gradili i nadograđivali svoje usluge, usavršavali se i, za svoje klijente – dominirali. Dominacija je riječ koja se provlači kroz cijelo naše poslovanje i kroz rad kojeg obavljamo za klijente, a na kraju krajeva, dominacija je ono što obećavamo i sebi i njima. Ali za nas to nije samo obična riječ, nešto što govorimo da zvučimo opasno. U Kali Presence je to poput lajtmotiva koji nam je u isto vrijeme pokretač i motivator, ali i krajnji cilj svakog projekta.