Voice search ili, po domaći, glasovno pretraživanje započelo je svoju digitalnu priču prije desetak godina i od tada nezaustavljivo raste. Jednostavnije od tipkanja te kombinirano s virtualnim asistentom na pametnim zvučnicima, korištenje glasa polako ali sigurno postaje najpopularniji način pretraživanja interneta.
Dok korisnici uživaju u sve većoj dostupnosti i točnosti glasovnog pretraživanja, marketinška industrija ustrajno prati svaki korak razvoja i usavršava tehnike prodaje. Jer tržišni trendovi su jasni – više od polovice glasovnih upita su u vezi kupovine ili traženja lokalnih poslova i usluga.
Za glasovno pretraživanje potreban je virtualni asistent, a najpopularnije opcije su Appleov Siri, Google Assistant, Microsoftova Cortana, te Alexa i Echo od Amazona. Kroz nekoliko godina, većina kućanstava diljem svijeta imat će sustav pametnih zvučnika potpomognut digitalnim asistentom koji će korisnicima odgovarati na svakodnevna pitanja, od traženja davno zaboravljenog naslova filma do lociranja najjeftinijeg kvartovskog mehaničara.
Za rapidan rast glasovnog pretraživanja zaslužan je razvoj umjetne inteligencije koja nam kroz pametnu tehnologiju olakšava život u brojnim aspektima. Kakva je budućnost glasovnog pretraživanja i pametnih zvučnika te što to znači za razvoj digitalnog marketinga, SEO metoda i prodajnih kanala? Odgovore donosimo u nastavku teksta.
Voice search odmah je postao popularan
Google je uveo opciju glasovnog pretraživanja 2011. godine kao novitet, nešto što korisnici mogu isprobati ali vjerojatno neće koristiti više od tipkanja. Na samom početku, glavna prepreka glasovnog pretraživanja bilo je nedovoljno precizno prepoznavanje glasovnih upita. Korisnici bi morali nekoliko puta razgovijetno ponoviti upit da ih Google razumije.
Čak i u toj fazi, glasovno pretraživanje postalo je veoma rašireno na globalnoj razini. Bio je to logičan razvoj korisničkog sučelja i iskustva, napredak koji su korisnici dugo iščekivali, stoga nesavršenosti nisu predstavljale veliki problem.
Srećom, tehnologija prepoznavanja glasa kroz idućih se nekoliko godina znakovito poboljšala, što je olakšalo korištenje glasovnog pretraživanja. No voice search nije se razvijao potpuno samostalno, već paralelno s virtualnim asistentima i pametnim zvučnicima.
Virtualni asistenti ključ su masovnog korištenja voice searcha
Apple je predstavio Siri u listopadu 2011. godine, Amazon je Alexu uveo 2014. godine zajedno s pametnim zvučnikom Echo, a Google Assistant nam je došao prije šest godina. Iako su pametni zvučnici hit proizvod, korištenje glasovne tražilice i virtualnog asistenta široko je zastupljeno na mobilnim uređajima, što je mnogima poslužilo za upoznavanje s ovom tehnologijom.
Putanja glasovnog pretraživanja na pametnim zvučnicima je dvosmjerna. Ako je osoba prvo koristila glasovno pretraživanje na svojem mobilnom uređaju, vrlo vjerojatno će kupiti sustav pametnih zvučnika s virtualnim asistentom za svoje kućanstvo. Oni koji su prvo kupili pametne zvučnike, intenzivnije će koristiti virtualnog asistenta na mobilnom uređaju.
Lakoća korištenja presudan je faktor. Vrlo je jednostavno obratiti se virtualnom asistentu, zadati glasovni upit i u svega par sekundi dobiti odgovor. Primjerice, na američkom tržištu čak 56% korisnika svoje virtualne asistente nikad ne gase – koriste ih na mobilnom uređaju dok su u vožnji, a na pametnim zvučnicima kada su kod kuće.
Glasovnim pretraživanjem u kupovinu
Za što se najviše koristi voice search? Polovica voice search upita vezana je za glazbu, prognozu vremena, vijesti ili trivijalna pitanja. Druga polovica? Kupovina. Upravo zato, voice search ima golemi marketinški potencijal.
Kada tražite određeni proizvod ili uslugu, odmah se obraćate svojoj omiljenoj online tražilici i tipkate svoj upit. Ako imate virtualnog asistenta na mobilnom uređaju ili pametnim zvučnicima, svoj upit ne tipkate, već se glasom obraćate asistentu – još jednostavnije i brže, te zahvaljujući umjetnoj inteligenciji i strojnom učenju – precizno i točno.
Prema novijim istraživanjima tržišta, čak 58% korisnika virtualnih asistenata glasovnim pretraživanjem došlo je do informacija o lokalnim tvrtkama, dok njih 46% svakodnevno koristi glasovno pretraživanje kako bi došlo do odgovarajuće lokalne tvrtke.
Dakle, tko najviše profitira od glasovnog pretraživanja? Lokalne tvrtke!
Pametni zvučnici kao osobni asistent svakog doma
Vlasnici pametnih zvučnika najčešće ih u svojem kućanstvu postavljaju u zajedničkoj prostoriji. Otprilike 52% pametne zvučnike drži u dnevnoj sobi, 25% u spavaćoj sobi, te otprilike 22% u kuhinji. Pametni zvučnici tako postaju neizostavan dio svakog doma, virtualni asistent naš svakodnevni pomagač, a voice search redovan način korištenja.
Unutar svojeg doma, korisnik se više puta dnevno obraća virtualnom asistentu na pametnim zvučnicima, a otprilike polovica svih upita bit će vezana za kupovinu. Gdje je najbliži dućan, tko nudi određene usluge, koji su proizvodi dostupni i gdje, tko ima najjeftiniju ponudu…
Traži se blizina i dostupnost, a odluke se donose brzo. Unutar nekoliko minuta vi možete shvatiti da vam nešto nedostaje u kući, zadati glasovni upit virtualnom asistentu, pronaći što tražite i odlučiti se za kupovinu – online ili odlaskom u fizički dućan.
Pripremite se, SEO za glasovno pretraživanje postaje standard
SEO, optimizacija sadržaja za internet tražilice, neophodna je za opstanak u digitalnom svijetu, te jedan od temelja digitalnog marketinga.
Želite da se vašu tvrtku lako pronađe na Googleu? Istražite tržište, definirajte ključne riječi vezane uz vaš posao, te implementirajte te ključne riječi u sav vaš sadržaj kako bi vaša web prisutnost bila SEO optimizirana.
Želite da se vašu tvrtku lako pronađe glasovnim pretraživanjem? Ključne riječi i SEO principe prilagodite drugom formatu, i to ne pisanom, već audio formatu – ljudskom glasu. Te ključne riječi, kada su izgovorene u obraćanju virtualnom asistentu, trebaju korisnika odvesti direktno do vaše tvrtke i proizvoda.
Digitalni marketing konstantno evoluira, a voice search samo je još jedan kanal na kojem se razvija. Sudeći po trendovima, to zapravo nije još samo jedan kanal, nego kanal koji će jako brzo preuzeti tržišno vodstvo.
Je li ovo kraj tipkanja? Nije, ali…
Glasovno pretraživanje ne znači kraj tipkanja, ali tipkanje definitivno postaje manje popularna opcija pretraživanja interneta. Sigurno će uvijek postojati situacije u kojima jednostavno ne možete koristiti glasovne komande, već u tišini trebate nešto otipkati.
Ipak, u većini slučajeva možete slobodno pričati stoga je lakša opcija obratiti se virtualnom asistentu poput Siri ili Alexe – i posve je logično da ćete odabrati baš tu, lakšu opciju.
Tipkanje će postati daleko manje zastupljeno, a voice search preuzima dominaciju nad digitalnim okruženjem. Pametni zvučnici u pametnom domu, virtualni asistenti koji koristimo u svakodnevnom životu, intuitivna umjetna inteligencija – svi ovi faktori jasno vode prema korištenju voice searcha kao preferirane metode digitalnih upita.
Mijenja se eCommerce, marketing i svakodnevni život
ECommerce i digitalni marketing moraju fokus usmjeriti na voice search jer je riječ o snažnom kanalu prodaje čiji ćemo potencijal tek otkriti u potpunosti. Web shopovi se prilagođavaju glasovnim upitima, a digitalni marketing otkriva nove kanale komunikacije kojima dolazi do kupaca.
Danas smo daleko od prepreka koje je voice search imao na svojim počecima prije 11 godina. Uskoro, postat će omiljeni način obraćanja tražilicama i virtualnim asistentima te primarna metoda obavljanja kupovine.
Koristite li voice search za komuniciranje s virtualnim asistentom na vašim pametnim zvučnicima? Ako vam ovo tek treba postati navika, savjetujemo da istražite ponudu (naravno, glasovnim upitom), odaberete idealne pametne zvučnike za svoj dom i započnete novo digitalno poglavlje života!
O autorima
Mi smo digitalna agencija koju pokreće tim mladih, ali iskusnih stručnjaka. Zajedno smo rasli, širili se, gradili i nadograđivali svoje usluge, usavršavali se i, za svoje klijente – dominirali. Dominacija je riječ koja se provlači kroz cijelo naše poslovanje i kroz rad kojeg obavljamo za klijente, a na kraju krajeva, dominacija je ono što obećavamo i sebi i njima. Ali za nas to nije samo obična riječ, nešto što govorimo da zvučimo opasno. U Kali Presence je to poput lajtmotiva koji nam je u isto vrijeme pokretač i motivator, ali i krajnji cilj svakog projekta.