Elektronička pošta, u ograničenoj upotrebi, prvi se put pojavljuje 60-ih godina prošlog stoljeća. Njezina početna svrha – slanje poruka putem interneta – u moderno je doba proširena te je poprimila posve drugu dimenziju.
Naime, danas je email veoma koristan i moćan alat, posebno u poslovnom svijetu. Ne možemo zamisliti asistenta, suradnika, kolegu i menadžera koji ga ne koriste.
Kada govorimo o poslovnom svijetu, elektronička pošta primjenjuje se u različite svrhe: za dogovaranje sastanaka, slanje dopisa i raznih dokumenta unutar tvrtke, ali i u komunikaciji s vanjskim partnerima. U novije vrijeme postala je i sastavnim dijelom digitalnog marketinga te kao takva, služi za slanje promotivnih poruka i prodaju proizvoda i usluga. Zahvaljujući proširenju komunikacijske funkcije emaila oglašivačkom, razvio se pojam email marketing za kojim, u svrhu poboljšanja vlastitog poslovanja, rado posežu pojedinci i tvrtke.
Glavne prednosti email marketinga
Lojalnost potrošača
Prednosti email marketinga su brojne, a jedna od značajnijih je mogućnost stvaranja lojalnosti potrošača prema brendu. Svi dobro znamo kako je povjerenje glavni i osnovni temelj koji omogućuje razvitak kvalitetnih i dugoročnih odnosa, a isto pravilo vrijedi i za odnos na relaciji tvrtka (oglašivač) – klijent. Ako se pitate kako povećati lojalnost potrošača, odgovor je vrlo jednostavan. Vašim sadašnjim, ali i budućim klijentima te potencijalnim potrošačima morate pokazati da vam je stalo – stalo do njih kao vjernih korisnika vaših usluga ili proizvoda. To možete napraviti, primjerice, slanjem čestitki ili poklon bonova za rođendan kupca. Također možete im ponuditi i popuste na određene artikle u zamjenu za bodove.
Obraćanje ciljanoj publici
Druga važna prednost email marketing odnosi se na činjenicu da pomoću njega možete jednostavno targetirati ciljanu publiku i podijeliti ju prema raznim karakteristikama kao što su: kupovne preferencije, geografske, demografske te socijalne karakteristike ljudi kojima se obraćate. Upravo se zbog mogućnosti neposredne komunikacije s kupcima, dobavljačima i partnerima, email marketing često naziva i direktnim marketingom. To ga čini jednim od najučinkovitijih načina za informiranje i građenje odnosa s kupcima, a i izvrsno je sredstvo za stvaranje pozitivne slike o brandu. Uz to je i novčano isplativiji te jeftiniji od ostalih medija.
Kako doći do kontakata?
Unatoč brojnim prednostima email marketinga, ipak valja napomenuti kako nije sve tako jednostavno. Kampanju, koju planirate provoditi putem maila, potrebno je pomno isplanirati te odrediti ciljeve koji se njome žele postići. Sama priprema svakako bi trebala uključivati i proces prikupljanja kontakata tj. email adresa kojima ćete pisati. Za to postoje dva moguća načina – adrese možete kupiti putem raznih opskrbljivača kao što su: InfoUSA, WEDB, ListGuy, Experian i Netoperacija – ili ih možete sami prikupiti.
Mi uvijek preporučujemo drugu opciju, jer kupnja email adresa nije uvijek najsretnije rješenje. Naime, takvo što kažnjivo je u nekim državama, jer se radi o kupnji osobnih podataka. Također, budući da u ovom slučaju ljudi nisu dobrovoljno dali svoje adrese, postoji velika vjerojatnost da ih vaš sadržaj i ono što nudite neće interesirati pa će vaša poruka ostati nepročitana.
Prethodno navedeno sigurno vas navodi da se zapitate kako (na legalan način) prikupiti email adrese? Sve što morate je biti malo maštoviti, a adrese možete prikupiti putem različitih formi, pretplata i sl. Neki od mogućih načina su: poklanjanje besplatnih webinara, seminara, radionica i video tutoriala, putem Facebook oglasa, nagradnih igara ili natjecanja. Izbor je na vama.
Elementi kvalitetnog newslettera
U ovom poglavlju našeg blog posta navest ćemo glavne elemente koje bi trebao sadržavati svaki kvalitetan newsletter. Za one koji nisu upoznati, newsletter je tekst koji sadrži informacije i novitete o kompaniji ili nekom drugom poslovnom subjektu, a koji se redovito šalje korisnicima, kupcima i svim zainteresiranima na mail.
Naslov
Kao i kod svakog teksta, naslov je ono što prvo uočimo, a u svijetu medija i portala jedan je od glavnih razloga zbog kojeg nas zainteresira neki članak pa naposljetku i kliknemo na njega. Što se tiče newslettera, može se reći kako vrijedi isto/slično pravilo. Bitno je da sam naslov zaokupi i privuče pažnju čitatelja, odnosno potencijalnog potrošača. Osnovna misao vodilja koja bi vas trebala usmjeravati prilikom njegova kreiranja jest da u samom naslovu ne govorite direktno o prodaji onoga što je u newsletteru, već da ukratko opišete njegov sadržaj.
U ovom članku možete pronaći čak 164 primjera kao inspiraciju za moguće naslove vašeg budućeg newslettera. Oni koji žele znati više svakako mogu baciti oko na rezultate zanimljivog istraživanja MailChimpa. Istraživanje je provedeno na više od 40 milijuna email newslettera poslanim preko njihovog email servisa.
Ime primatelja i pošiljatelja
Ime osobe kojoj šaljete newsletter, malen je, ali važan dio newslettera. Oslovljavanjem primatelja imenom i prezimenom pridonijet ćete personalizaciji teksta, a to je ujedno i najbolji način za pridobivanje pažnje čitatelja. Pokažite mu da znate nešto o njemu. Ako nemate informaciju o osobnom imenu i prezimenu, već samo mail adresu, onda preporučujemo da mu svakako objasnite zašto je dobio vaš newsletter. Razlog može glasiti ovako: Ovaj newsletter poslan je na adresu ime.prezime@adresa.com jer ste naš vjerni kupac.
Osim što ćete navesti ime kupca, važno je da napišete i svoje ime ili barem ime pravne osobe koju zastupate. Ovaj element, uz naslov kojeg smo prethodno obradili, određuje tzv. Open Rate tj. ima najveći utjecaj na to hoće li osoba otvoriti vašu elektroničku poštu ili neće. Skrivati ime pošiljatelja odrazit će se negativno na newsletter, koji će zbog toga izgubiti vjerodostojnost i autentičnost te sukladno tome vrlo vjerojatno završiti u košu. Dajte jasno do znanja tko email šalje, jer primatelj vam je u određenom trenutku morao dati privolu za to, inače se ne bi našao na vašem popisu kontakata.
Sadržaj i slike
Sadržaj je ono što prodaje vaše proizvode ili usluge. Važno je da, prilikom njihovog predstavljanja potencijalnim kupcima, budete jasni i precizni. Koristite kratke, ali maštovite rečenice te ih zainteresirajte što je više moguće. Nije zabranjeno koristiti se npr. dobrim, starim humorom koji nikada ne razočara.
Budući da su ljudi većinom vizualna bića, samim tekstom nećete puno postići. Slike i dizajn su ono što vašem newsletteru daje izgled i čini ga estetski privlačnim te oku ugodnim. Kada kažemo “slike” mislimo na sve grafičke elemente – od ilustracija, infografika do fotografija.
Jedna mala napomena vezana za fotografije. Možda se podrazumijeva, ali ne škodi istaknuti. Vodite računa da izabirete slike i dizajn relevantne sadržaju teksta.
Call-to-Action (CTA)
Za sve one koji ne znaju Call to Action u doslovnom prijevodu znači poziv na akciju. To je vizualni ili tekstualni element web stranice koji od korisnika traži neku akciju. Sigurni smo kako svakodnevno nailazite na razne vrste i oblike CTA, a oni često zvuče ovako: Prijavi se, Naruči se, Saznaj više, Klikni za više i sl. Poznato?
U digitalnom marketingu ovaj je pojam poznat i kao fraza koja povećava prihode. Cilj vašeg newslettera ispunjen je ako čitatelj klikne na neki od linkova, a potpun ako nakon toga napravi i konverziju na landing stranici na koju ste ga odveli. Iako su ostali elementi koje smo naveli izrazito važni, bez sumnje CTA je najvažniji element newslettera. Može se pojaviti u obliku običnih tekstualnih linkova ili u obliku grafičkih elemenata (button).
Social Media linkovi
Polako smo došli i do predzadnjeg elementa newslettera, a to su social media linkovi za dijeljenje. Živimo u digitalno doba pa su već i pripadnici starije generacije upoznate s onom: Što nije na društvenim mrežama, nije se ni dogodilo!
Ubacivanje Social Media linkova u newsletter za cilj ima poticanje čitatelja da vaš sadržaj podijele na svojim društvenim mrežama, ali i da posjete profile na kojima ste aktivni. Svakako preporučujemo da obavezno stavite linkove na Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, kao i na ostale društvene mreže kojim se koristite kupci i vi.
Link za odjavu s mailing liste
Prilikom istraživanja teme za pisanje blog posta, naišli smo na zanimljivo objašnjenje posljednjeg elementa newslettera, a već iz samog naslova možete zaključiti kako je riječ o linku za odjavu s mailing liste. Naime, objašnjenje o kojem govorimo, ističe kako je “nezakonito” ovaj link ne staviti u newsletter. Dakle, primateljima jednostavno morate ponuditi mogućnost odjave s mailing liste, ako u jednom trenutku odluče da ga više ne žele primati. Link se najčešće stavlja pri samom dnu, podnožju (footer) newslettera.
A/B testiranje – važan korak u kreiranju vaše email kampanje
Sada kada ste naučili što je email marketing, čemu služi, koje su njegove prednosti i što sve morate uključiti kako bi vaša marketinška kampanja bila uspješna, preostao vam je još jedan važan korak, a to je A/B testiranje.
Znate li o čemu je riječ? Ako ne znate, pojednostavit ćemo vam. Biste li kao domaćin ili domaćica za svoje važne goste kuhali večeru po novom receptu kojeg nikad prije niste isprobali? Ako hrana ne ispadne dobro, biste li je pokušali promijeniti/poboljšati dodavanjem određenog začina ili sastojka? Naravno da biste.
Isti recept može se primijeniti i na email poruke. Točnije, riječ je o metodologiji koju biste trebali prenijeti u sve aspekte marketinških kampanja. Preporučujemo da svakako testirate naslov poruke, sadržaj teksta i CTA button.
Platforme za izradu newslettera
Budući da smo u blog postu istaknuli brojne prednosti email marketinga, vrijeme je da na kraju spomenemo i njegov glavni nedostatak. Negativna strana email marketinga odnosi se na činjenicu što pošta vrlo često završi u spamu ili junku, što je zapravo beskorisna ili bezvrijedna pošta. Zbog tog bi razloga, vaša kampanja mogla ostati neprimijećena.
Ako ne znate otkuda krenuti prilikom kreiranje vašeg prvog newslettera, ne brinite jer danas postoje brojne platforme i softveri koji vam mogu pomoći u tome i olakšati cijeli proces. Osim svima dobro poznatog MailChimpa, postoje još i: Campaign Monitor, Autopilot, Constant Contant, Zoho Campaigns i Sendinblue pa nemojte propustiti baciti oko i na njih!
Završno o email marketingu
Email marketing je jednostavna i potpuno besplatna metoda koja vam može pomoći da promovirate vaše proizvode i usluge te na taj način povećate svijest o svojoj prisutnosti na tržištu među potencijalnim potrošačima.
Sve što trebate je dobro razraditi vašu marketinšku kampanju, targetirati publiku te napraviti kvalitetan i kreativan newsletter koji će zaokupiti pažnju ljudi. Svi elementi i alati koji vam mogu u tome pomoći navedeni su u tekstu, stoga vas više ništa ne sprječava da već danas krenete.
O autorima
Mi smo digitalna agencija koju pokreće tim mladih, ali iskusnih stručnjaka. Zajedno smo rasli, širili se, gradili i nadograđivali svoje usluge, usavršavali se i, za svoje klijente – dominirali. Dominacija je riječ koja se provlači kroz cijelo naše poslovanje i kroz rad kojeg obavljamo za klijente, a na kraju krajeva, dominacija je ono što obećavamo i sebi i njima. Ali za nas to nije samo obična riječ, nešto što govorimo da zvučimo opasno. U Kali Presence je to poput lajtmotiva koji nam je u isto vrijeme pokretač i motivator, ali i krajnji cilj svakog projekta.